עיצוב בברזל – היסטוריה ומודרניזם

0
931
עיצוב בברזל - היסטוריה ומודרניזם

ברזל הוא היסוד המתכתי הנפוץ ביותר בכדור הארץ.

על שמו קרוי עידן שלם בהיסטוריה האנושית – תקופת הברזל, שהחלה לפני כשלושת אלפים שנה, שעה שהאדם גילה את הברזל ואת תכונתו העיקרית: קשיות המאפשרת יצירת כלי נשק קטלניים.

באופן מפתיע, יצירות האמנות הראשונות מברזל התגלו בהודו, משנת 2500 לפני הספירה, בדמות סדרת פסלים מפורסמת ליד הבירה ניו דלהי, העשויה כולה מברזל ונשמרה עד ימינו אנו במצב כמעט מושלם.

כיום ברזל הוא עדיין המתכת השמישה ביותר הידועה לאדם, כאשר מכוניות, אוניות ובניינים הם רק חלק מהמוניומנטים האדירים המכילים ברזל.

הברזל מקיף את חיינו גם במרחב הביתי, זאת בדמות מתלים, קולבים, חפצי נוי, רהיטים, כלי מטבח, רכיבי אלקטרוניקה ועוד ועוד.

מאמנות ועד עיצוב הבית

מוזיאונים רבים בעולם מציגים, בין היתר, פסלי ברזל.

הברזל נחשב למתכת המשדרת ניכור, יוקרה וקיפאון, כאשר אמנים רבים ניצלו זאת על מנת ליצור יצירות אמנות מרהיבות ביופיין ובד בבד, בעלות אמירה מפורשת.

בתחום עיצוב הבית הברזל משדר, בדרך כלל, יוקרה וממון.

אנו רגילים לראות שולחנות ברזל מעוטרים בסלסולים ופיתוחים מעניינים, יחד עם משטח זכוכית ליצירת מראה מעוצב ויוקרתי.

לצד אלה קיימות מיטות ברזל חזקות במיוחד, כסאות ברזל וחפצי נוי העשויים מברזל.

אלמנטים עיצוביים מברזל מעולם לא ירדו ממרכז הבמה ותמיד השתלבו עם הסגנון השולט באותה עת, החל מהתקופה הוויקטוריאנית הרומנטית והדרמטית וכלה בתקופה המודרנית, התעשייתית וההייטקסיטית.

שהלא מה אופנתי יותר מגרם מדרגות מעץ עם מעקה מעוגל מברזל מחושל?

עיצוב אורבני

הברזל אינו רק חלק בלתי נפרד מעיצוב הבית אלא גם מלווה אותנו בגינה, בחצר וברחוב.

מעבר לפסלי הברזל בכיכרות אנו נתקלים גם בריהוט גן מברזל מלובן למראה יוקרתי, בשערים חשמליים חזקים ועמידים אך גם מעוצבים ומסורגים מברזל כמו גם במעקות בחדרי מדרגות ובגדרות נמוכות מוקפות במוטות האנכיים, המוכרים כל כך, אשר תוחמים גנים ציבוריים במרכזי הערים.

כשהיינו צעירים יותר הכרנו את הפינה הטלוויזיונית "על הברזלים", שהזכירו לכולנו כיצד נהגנו לשבת על מחסום הברזלים בכניסה לבית הספר ולהסתכל על העוברים ושבים.

גם בהיבט זה מדובר בחלק מעיצוב עירוני בברזל.

ברזל – תכונות ואפשרויות

ברזל הוא מתכת קשוחה וקשה ולא פלא שרבים מכלי הנשק והמשחית עשויים מברזל יצוק.

עובדה זו מהווה יתרון וחסרון כאחד. מחד, רהיט מברזל עמיד הרבה יותר מכל חומר אחר ובמידה וצופה בחומרים אנטי קורזיים ישמור על מראהו וחוזקו גם לאחר עשרות שנים.

מאידך, הברזל הוא מתכת כבדה ובלתי גמישה, עובדה אשר הופכת כל מעבר דירה לפעולה פיזית ומסורבלת, אך יחד עם זאת, פתרונות ההובלה בימינו מאפשרים שלא לסחוב את רהיטי הברזל.

הברזל משתלב עם חומרים אחרים ובייחוד עם זכוכית. הקשיות המובחנת של הברזל משלימה היטב את השבריריות והעדינות של הזכוכית וביחד הם יוצרים רהיטים חזקים, בעלי עוצמה ויפהפיים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here