לראות ולהיראות

0
327
לראות ולהיראות

עיצוב שקוף מקבל תאוצה בזכות תכונותיו העצמאיות ובזכות פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים. קירות, רהיטים ואבזרים שקופים משדרים פתיחות, קלילות ותחושה שאין מה להסתיר

השימוש האינטנסיבי והבולט בזכוכית בתחום האדריכלות, התחיל כבר במאה ה-19, בעיר האורות. פריז, שנחשבה לאחת הערים הגדולות באירופה, משכה אליה מהגרים רבים מרחבי צרפת, שהלכו והתרבו. כפועל יוצא מכך, גם הצפיפות בעיר עלתה והורידה את רמת החיים. נפוליאון ששלט באותה תקופה בצרפת, ראה את המצוקה בעיר והחליט על שיפוצה באופן יסודי. הוא מינה את הברון הוסמן כאחראי על התכניות החדשות, שיחד עם אדריכלים ומהנדסים, שינה את פני העיר מן הקצה אל הקצה והפך אותה לאחת הערים היפות בעולם. שינוי פני העיר כלל בין היתר בניית תשתיות חדשות, אמצעי תחבורה שנחשבים עד היום לטובים בעולם, שדרות רחבות להולכי רגל, תאורת רחוב ובתי קפה. הוסמן נחשב כמחדש יוצא דופן באותם ימים, על שבחר לשלב בבנייתו באופן מובהק את הזכוכית. בחירה זו נבעה גם מסיבות פרקטיות, שכן הזכוכית יותר קלה מהאבן, ומכאן הייתה נוחה יותר לשינוע העירה, ובעיקר בשל האינטראקציה שהיא יוצרת בין החוץ והפנים, שמשתלבים ומתמזגים. הזכוכית הייתה לחומר חדשני שניכנס לתעשייה בכלל ולעיר פריז בפרט, והפך מהר מאוד את הבילוי בה למרתק, שכן, השתקפות האנשים בבתי הקפה, הכפילה את תרבות הפנאי, שבה המבלים ראו וניראו.

שומרים על קשר עין

ככל שהשנים חלפו והמודרניזציה התקדמה, הזכוכית הפכה לפופולארית ומבוקשת בתחום האדריכלות והעיצוב, כשאנשי המקצוע מתמודדים איתה באמצעות יכולות הדמיה חדשות ומופשטות. הטכנולוגיה המפותחת מייצרת כיום זכוכית משוריינת, זכוכית אטומה במגוון בלתי נדלה של צבעים, זכוכית עמידה וחסינה בפני פגעי מזג אוויר שונים ואפילו כזאת שהופכת לאטומה בלחיצת כפתור למקרים שבהם יש צורך בפרטיות כמו בחדרי מנהלים וכדומה. האדריכלים והמעצבים משתמשים בזכוכית כמעט לכל צורך ללא הגבלה החל במעטפת מבנים רבי קומות, דרך רצפות, מעקות, מדרגות, מחיצות וכלה בדלתות. כל אלה יוצרים תחושה של ריחוף. האלמנט השקוף, הקליל והאוורירי תורם לקשר עין חיוני בבתים גדולים ובמבנים ציבוריים, כשבדירות ובתים קטנים, הזכוכית משמשת כאלמנט שמגדיל ופותח את החלל. האדריכלות השקופה, מייצרת מצב חדש, שבו החללים חודרים זה לזה ויחד עם זאת כל אחד מהם נשאר שלם, מבלי לגרוע אחד מן האחר.

רואים רחוק, רואים שקוף

חברות גדולות ומפורסמות בעלות שם, כמו חברות הי-טק ומחשבים למיניהן, ועד מעצבי על בתחום האופנה, בוחרים להשתכן במבנים שקופים, נטולי מסה וקלילים. תכונות אלו ברוב המקרים הן גם המסר שהחברה מעוניינת להעביר ללקוחותיה באמצעות תדמיתה החיצונית. לשקיפות יש מעלה שלא ניתן להשיגה בשום צורה אחרת, והיא שילוב של כמה מרכיבים חיוניים בהווייתנו, ציבורי מול פרטי, פנים מול חוץ, נוף טבעי מול מלאכותי. באדריכלות הפרטית ניתן לראות יותר ויותר שימוש בפתחים שקופים המחדירים דרכם אור יום: חלונות קוקייה בגגות משופעים, ויטרינות גדולות, קירות מסך, סקיילייטים, חדרי שמש, כיפות תאורה וחלונות פרופיל בלגי. כל אלו משרתים אותנו בחסכון משמעותי בצריכת אנרגיה מלאכותית, ובנוסף חיוניים להתקיימותנו מתוקף היותנו יצורים יונקים שזקוקים לוויטמין D הנוצר בעזרת קרני השמש.

בלי סודות

השימוש בזכוכית בתחום עיצוב המוצר, כלי נוי ותאורה, קיים עוד מהמאות הקודמות. המפורסם ביותר הוא האי מוראנו שממוקם בלגונה של ונציה, הפעיל בתחום של זכוכית עוד מהמאה ה- 13. האי קנה לעצמו מוניטין של יוקרה בינלאומית, בזכות תעשיית זכוכית של אמנים ויוצרים וירטואוזיים, שהשכילו לשמר בעבודתם את הטכניקות המסורתיות. מוראנו זכה לשם נרדף “קסם הזכוכית” ומוצרי הזכוכית שלו קישטו משכנות יוקרה בעולם כולו והיו לסימן ההיכר בקרב משפחות האצולה. מאז התעשייה רק התפתחה והשתדרגה והביאה עמה מוצרים ביתיים שקופים שמוסיפים חן ובעיקר פרקטיות בהתנהלות היום יומית. במטבח נוכל למצוא את המקרר השקוף, שמעבר לפן האסתטי והדקורטיבי, הוא תוכנן כך מסיבות ידידותיות לסביבה. מקרר זה חוסך בתאורה, ובנוסף בחירת הפריטים נעשית כבר מבחוץ ואין צורך להתמהמה בעת שהמקרר פתוח ומפעיל יותר מאמץ בצריכת החשמל. למטבח מתווספים כלי אוכל שקופים, פריטי נוי לעריכת שולחן, פמוטים ועוד, המשווים מידה של חגיגיות. גם ארונות למיניהם, מזווים וכו’ בעצוב שקוף נכנסים אט אט לתעשייה, משיקולי נוחות. עיצוב זה משתלב באופן הרמוני עם התפיסה המינימליסטית ונטורליסטית, במראה נקי נטול מגבלות של צבע וחומר. בחדרי הרחצה נוכל לראות מקלחונים, דלתות, מחיצות ואמבטיות שקופות עם שילוב מקורי של חומרים כגון קוריאן או עץ במראה טבעי.

לשבת בתוך בועה

לזכוכית השקופה מצטרפים גם חומרים שקופים נוספים כמו פרספקס ופלסטיק, שמקבלים מקום של כבוד בעיצוב, והופכים לחומרי גלם פופולאריים בקרב מעצבי על. המעצב הפיני אירו ארניו עיצב כורסת ישיבה מתנדנדת בהשראת בועות סבון בשילוב של מראה רטרו מובהק. הכורסא/נדנדה עשויה פרספקס בשילוב ריפוד בד, היא ניתנת לשימוש בפנים ומחוץ לבית בהתאם לריפוד הנבחר, ובשל השקיפות הריפוד איננו מוגבל בצבע או טקסטורה.

גם המעצב קארים ראשיד משתמש בעיצוב השקוף ורואה במראה זה רוח צעירה ומרעננת. את קולקציית Poly, שעיצב ראשיד לחברת בונלדו האיטלקית יצר מפוליקרבונט על ידי תהליך של הזרקת החומר. כיסא זה עמיד בפני מזגי האוויר המשתנים ויכול להתאים גם כריהוט חוץ ופנים, והוא מיוצר בגוונים צבעוניים שקופים. סדרת Poly זיכתה את ראשיד בשנת 2007 בפרס העיצוב היוקרתי “The good design award”.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here